Saturday, June 16, 2012

Manusia itu gopoh


assalamualaikum
Baru-baru ini HCS mendengar video mengenai manusia gopoh, video ini sangat-sangt menyantuk hati dan kadang-kadang membuatkan kita terasa,apa tidaknya manusia asik meminta acap kali kita meminta pasti kita mahu segera dan bila kita tidak dapat apa yang kita hajati kita mula mengeluh menyalahkan orang lain dan menyalahkan yang memberi menyatakan tidak adil dan sebagainya. Sedangkan soal pemberiaan dan aturan hidup ini adalah dibawah kekuasaan Allah yang lebih mengetahui dari kita tiada yang buruk Allah beri melainkan baik belaka cuma terpulanglah kepada seorng hamba itu untuk menilainya.

sedar tidak sedar rejab telah hampir meninggalkan kita di dalam bulan rejap terdapat satu malam yang di namakan israk mikraj. satu peristiwa manusia di tabalkan dengan setinggi-tinggi pertabalaan iaitu hamba. melalui pandangaan HCS dengan pandaangan ilmu yang fakir ini HCS berpandaangan terdapat dua tugas manusia di muka bumi ini satu adalah hamba dan satu lagi khalifah.

Allah mengutus manusia untuk menjadi khalifah dimuka bumi ini untuk mengatur alam yang diamanahkan oleh Allah ini dengan baik tetapi Allah jua menabalkan manusia dengan tugasan hamba. Seorng khalifah dia akan mendapati apa sahaja yang dihajatinya pasti termakbul dan seorang hamba perlu berasa cukup dan lapang dada atas apa sahaja yang tuan dia berikan.

Maka sekiranya kita menerapkan sikap khalifah dan hamba di dalam diri kita maka tidakakn akan ada atau timbul rasa tidak puasa hati atau gopoh dalam sesuatu. bersabarlah kerana didalam kesabaranmu itu ada sesuatu yang sangat berharga didalamnya dan bersyukurlah kerana tidak ramai manusia yang apabila mendapat sesusutu dia bersyukur.

p/s lihatlah sesuatu dengan mata hati pasti ketenangaan itu jauh lebih bererti.moga ada manfaatnya dan yang lemah itu dtg dari HCS sendiri dan apa yang HCS tulis ini adalah bedasarkan pandangaan semata-mata denagan harapan ianya membawa menfaat bersama. sekiaan

2 comments:

  1. Sangat menarik....pandangan dari sisi yang berbeza dan olahan yang berlainan....

    ReplyDelete