Saturday, June 16, 2012

Kata-kata Hikmah Luqman al-Hakim


Assalamualaikum semua HCS  amat suka membaca artikle ini dari kecik HCS simpan artikle ini jadi saja-sajalah post untuk entri ni moga ada manfaatnya.

Kata-kata hikmah dari bijak pandai lukman Al hakim tidak akan berguna jika kita hanya mendengar tetapi gagal dan tidak mahu menghayatinya
                Nasihatnya kadang-kala kedengaran begitu simbolik dan kita berasa sukar untuk memahaminya. Hakikatnya begitulah cara luqman menyampaikan pesannya
                Beliau mahu anaknya dan orang lain yang menerima nasihat itu mencari maksud yang tersurat di dalamnya.
                Renungi dan hayati nasihat luqman supaya umat islam sentiasa mengingati Allah, katanya: “hai anakku. Taatlah kepada Allah kerana sesungguhnya barang siapa yang mentaati Allah, cukuplah Allah sebagai penghibur apa yang merisau dan menyucikan dirimu daripada akhlak yang buruk.
                “hai anakku! Biasakanlah lidahmu dengan menyebut ` Ya Allah ! ampukanlah dosaku kerana bagi Allah beberapa waktu yang dia tidak akan menolak hambanya yang memohon.
                “hai anakku! Baiklah balasannya bagi orang yang tidak terpengaruh dengan dunia dan tidak menyesal dengan hari perhitungan.
                Hai anakku sesungguhnya dunia ini tiada apa kebaikan pun padanya melainkan untuk salah seorang daripada dua lelaki. Lelaki yang dulunya telah melakukan perbuatan keji lalu dia berusaha keras agar dapat menghapuskannya dengan amalan yang soleh agar Allah akan mengampuni segala dosa-dosanya dengan amalan itu.
                Begitu juga dengan lelaki yang menuntut kedudukan yang tinggi lalu dia bersegera untuk mendapatkannya . janganlah sekali-kali engkau merasa kagum dengan apa yang engkau lakukan kerana sesungguhnya engkau tidak tahu adakah Allah menerimanya atau pun tidak.
                Nasihatnya kepada orang yang suka marah terburu-buru dan bakhil “hai anakku tewaskan lah kemarahanmu dengan sifat sopan santunmu keteburuaan dirimu dengan sifat tenangmu hawa nafsumu dengan ketakwaan keraguaan dengan keyakinan kebatilanmu dengan kebenaran kebakhilan dengan kebaikanmu (pemurah).
                Jadilah engkau orang yang tenag dan sabar dalam kesempitan, gembira dalam kebenciaan ,bersyukur dalam kemewahan khusyuk dalam solat dan besegera bersedekah.
                Hai anakku. Redhalah engkau dengan sesuatu yang sedikit serta yakinlah dengan apa yang di rezkikan untukmu. Dan janganlah engkau memanjangkan kedua-dua biji matamu melihat rezki orang lain kerana ia akan menyeksakan dirimu.
                Hai ankku kurangkanlah daripada makan dan penuhilah jiwamu dangan kata-kata hikmah
                Luqman juga kerap menasihkan supaya bergaul dengan orang-orang alim katanya hai anakku duduklah bergaul dengan orang yang bijaksana dan redalah kata-kata mereka nescaya akan bertambahlah kebijaksanaan dalam diri mu
                Hai anakku hendaklah engkau duduk bergaul dengan orang yang kuat berzikir mengingati Allah kerana ia akan menghidupkan ilmu serta memperbahrui rasa khyusuk dalam hati
                Hai anakku  berniatlah olehmu untuk mendapat sesuatu keperluaan dan janganlah engkau bercakap pekara yang tidak berkaitan denganmu.
Hai anakmu janganlah engkau ketawa tanpa ada rasa pelik dan janganlah engkau berjalan tanpa adap
                Hai anakku sesungguhnya lidah itu kunci bagi kebaikan dan kejahatan. Maka patrilah mulutmu kecuali bercakpa kebaikan seperti engkau mematri emas dan perakmu.

semoga sedikit perkongsiaan ini dapat memberikan kita sedikit kesedaran dan terdetik dihati kita untuk mengikutinya. Hidayah itu tidak datang disebabkan kita mengikuti sesuatu tetapi hidayah itu memerlukan usaha yang dilakukan secara bersungguh-sungguh ke atas diri kita sendiri dan terserah kepada Allah sama ada Dia mahu memberi ataupun tidak kerana dia lebih mengetahui apa yang terbaik unutk hambanya dan jika kita renungkan tiada satu pun yang Allah beri dalam hidup kita ini buruk.Di mata manusia ia buruk tapi apabila kita melihat dari sudut pandangaan Allah kita akan merasai bahagia. Moga ada manfaatnya

2 comments:

  1. Sangat sangat menyentuh hati......

    ReplyDelete
    Replies
    1. hati akan tersentuh tatkalah ia mendengar kebenaraan kerana ada iman di dalamnya maka jangan biarkan ia tersenduh lafaz lah dan amallah dengan anggota kerana dengan itu bru lengkap iman..hanya sekadar pandangaan marilah sama2 mengalamkannya insyaallah moga usaha yang kecil ini di pandang tinggi olehNya.

      Delete